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Forum • Bon article sur les voitures à pile à combustible

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http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1

TLDR :

 

First of all, HFC cars are perceived to be a good bridge between fossil fuels and full electric because:

You can still fill up like you do with a gasoline or diesel powered car

The mileage you can get out of hydrogen is perceived to be more adequate than what you get from batteries

Hydrogen fuel cells are thought not to wear out as quickly as batteries (or conversely, batteries are thought to wear out very quickly)

Hydrogen as a fuel is perceived to be a relatively small infrastructural change from gasoline and diesel

Hydrogen is perceived as a cleaner solution than gasoline, diesel or natural gas

In reality,

You cannot fill up like you do with gasoline or diesel. It is actually pretty ridiculous how hard it is to fill up a HFC powered car

You won't even go 100 miles on current tech hydrogen tanks that are still safe to carry around in a car

Fuel cells wear out crazy fast and are hard to regenerate

Hydrogen as a fuel is incredibly hard to make and distribute with acceptably low losses

Additionally,

Hydrogen fuel cells have bad theoretical and practical efficiency

Hydrogen storage is inefficient, energetically, volumetrically and with respect to weight

HFCs require a shit ton of supporting systems, making them much more complicated and prone to failure than combustion or electric engines

There is no infrastructure for distributing or even making hydrogen in large quantities. There won't be for at least 20 or 30 years, even if we start building it like crazy today.

Hydrogen is actually pretty hard to make. It has a horrible well-to-wheel efficiency as a result.

Easy ways to get large quantities of hydrogen are not 'cleaner' than gasoline.

Efficient HFCs have very slow response times, meaning you again need additional systems to store energy for accelerating

Even though a HFC-powered car is essentially an electric car, you get none of the benefits like filling it up with your own power source, using it as a smart grid buffer, regenerating energy during braking, etc.

Battery electric cars will always be better in every way given the speed of technological developments past, present and future

So now, on to the proper reasons and math. Even if you don't have much interest in electric or, well, any type of car, this is still good stuff. Today we will be looking at what a fuel cell car is and why people think they are cool.

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C'est pas un TL;DR, ça

Tu copies-colles l'article sans conserver la mise en forme, ton message est + difficile à lire que l'article d'origine

 

Par contre :

 

TL;DR : les piles à combustibles présentent trop d'inconvénients pour être réellement utilisables.

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C'est pas un TL;DR, ça

Tu copies-colles l'article sans conserver la mise en forme, ton message est + difficile à lire que l'article d'origine

 

Par contre :

 

TL;DR : les piles à combustibles présentent trop d'inconvénients pour être réellement utilisables.

Ouaip. Mais c'est quand même un résumé de l'article ^^

Désolé pour la mise en forme.

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Pourquoi tant de haine envers l’hydrogène, je cherche à comprendre.

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Cher, mauvais rendement energetique, trop d'émissions de CO2 a la production, conservation de la dépendance aux groupes de distribution d'énergie, faible puissance de la PAC, nécessité d'avoir une batterie comme tampon, besoin de revoir toute l'infra ... Cherche plutôt du côté des avantages: à part une densité a peine plus importante que le VE pur et un plein plus rapide (mais avec détour obligatoire à la station), il n'y a que des inconvénients !!

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En fait, le seul avantage est le plein plus rapide. Mais on peut aussi sortir de cette logique du passage régulier à la station essence ; ma Zoe est branchée tous les soirs et j'ai oublié l'odeur des stations essence...

 

En fait, cet avantage du plein plus rapide ne s'applique qu'aux longs trajets, typiquement les départs en vacances. Remplacer le pétrole par un moyen de production d'électricité avec un rendement franchement pas excellent, tout ça pour un trajet par an, je trouverais ça dommage.

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Dans une analyse comparative et prospective, j’opposais la station de charge (public) VE avec panneaux solaire qui pour moi n’est que de la com, avec une production possible d’hydrogène près des parcs éoliens (eux ils travaillent aussi la nuit). J’intègre mal le consolidé.

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un parc éolien de nuit sera plus efficace à remonter l'eau des step pour reproduire de l'élec en journée et alimenter une borne rapide pour VE plutôt que de transformer en H, le transporter jusqu'à la station, retransformer en élec ds le véhicule pour alimenter la batterie tampon pour enfin avancer ... tout est une question de rendement global. Donc le H restera une solution de niche.

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merci pour le lien très instructif. Aussi sous l'article Toyota des schémas de synthèse qui apportent un vrai éclairage sur la question, du moins qui font réfléchir.

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