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jackouille66

Charge très rapide

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Le 01/10/2022 à 15:12, jackouille66 a dit :

En espérant que Renault puisse mettre en oeuvre cette technique sur la Mégane

https://teslanewsfrance.com/recharge-de-batterie-de-0-a-90-en-10-minutes-grace-a-cette-nouvelle-technologie/

😀

Attention a ne pas prendre tous les articles au pied de la lettre.

Cette article est une traduction d'un article anglais, qui pointe sur une présentation lors d'une conférence.

 

Si on va voir la description de la conférence, c'est: https://acs.digitellinc.com/acs/live/28/page/905/1?eventSearchInput=&eventSearchDateTimeStart=&eventSearchDateTimeEnd=&speakerId=331234

Citation

3754299 - Extreme fast charging: Identification of failure modes and routes to improve performance

 

Range anxiety is seen as a key limitation by many consumers looking to purchase an electric vehicle. The two routes to alleviate this anxiety are through the development of higher energy batteries and batteries capable of charging in 10 minutes or less. Achieving either target is difficult and presents a suite of challenges spanning from material degradation through cell and electrode design. When performing extreme fast charging, many types of degradation emerge including Li deposition and cathode cracking. Early detection and understanding using electrochemical methods are complicated, but possible if using a multitude of different signatures. Here we describe recent efforts to jointly align electrochemical methods with targeted characterization and advanced analysis to detect failure modes. Specifically, machine learning and other advanced analysis approaches show promise to reduce the time and effort needed to predict life, delineate failure modes, and provide input to electrochemical models. Here we discuss the use of machine learning to perform early failure mode classification on cells used for fast charge applications. Using this information, it is then possible to feedback information for the refinement of advanced charging protocols designed to minimize specific aging pathways.

Tous les termes de la présentation indiquent qu'ils sont en train de mettre au point des moyens de recherche de défaillances, qui montrent "des promesses" pour réduire le temps et l'effort nécessaire pour "prédire la durée de vie et les modes de défaillance", pour améliorer les modèles électro-chimiques des batteries.

 

Donc on n'en est pas à "cette technologie ne nécessite qu'une modif logicielle sur les véhicules existants pour charger en 10 minutes", comme l'article le laisse entendre...

 

Le premier point qui vient en tête est le refroidissement de la batterie. Il y a déjà des tas de véhicules qui surchauffent en chargeant normalement. Si on arrive a trouver un moyen de charger encore plus vite sans réduire la durée de vie de ces cellules, c'est bien, mais le dimensionnement du refroidissement ne suivra pas, étant déjà l'un des facteurs limitant sur ces véhicules, et pouvant le devenir sur d'autres qui ne l'atteignent pas déjà.

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